استاد حسن اعتمادی

استاد حسن اعتمادی

استاد حسن اعتمادی آهنگساز و نوازنده ای از نسل گلهای موسیقی ایران

استاد حسن اعتمادی آهنگساز و موسیقیدان معاصر از نوادگان میرزا نجفقلی طهرانی ( اعتماد الدوله دارنده درجه اول خدمتگزاری در حکومت فتحعلی شاه قاجار) به‌ شمار می‌رود. پدرِ او حسین خان اعتمادی فرزند میرزا علیرضا (سررشته دار) است. در حکومت قاجار، دستیار مستوفی ( مقامی معادل رئیس امور مالی ) را سررشته دار می یخواندند . حسن اعتمادی ۲۹ مرداد ۱۳۲۰ در محله پامنار تهران زاده شده ، تحصیلات ابتدایی را در دبستان روزبه و دوره متوسطه را در دبیرستان‌های علمیه ، پانزده بهمن ، خاقانی و ناصرخسرو گذراند. تا اینکه موفق به دریافت دیپلم ریاضی شد. از سن دوازده سالگی به تشویق مادربزرگش ، آموزش ساز ویولن را نزد ( اسکندر برهان آزاد ) آغاز کرد ؛ سپس جهت آشنایی روشمند با موسیقی ایرانی به هنرستان شبانه موسیقی تهران رفت و زیر نظر(استاد رحمت‌ الله بدیعی) به فراگیری ویولن پرداخت . در ادامه ، اصول موسیقی را نزد اساتید (مصطفی کمال پورتراب ( درگذشت ۱۳۹۵) و احمد فروتن راد ( درگذشت ۱۳۵۱) فرا گرفت .

استاد حسن اعتمادی پس از پنج سال تحصیل در هنرستان موسیقی شبانه ، وارد ارکستر هنرستان شده و با توصیه محمدعلی امیرجاهد ( در گذشت ۱۳۵۶) رئیس وقت هنرستان شبانه موسیقی ، از پرداخت شهریه معاف گردید . در ادامه وارد ارکستر هنرستان روزانه موسیقی ملّی شد که رهبری اش بر عهده استاد حسین دهلوی ( در گذشت ۱۳۹۸) بود . اساتیدی چون والودیا آواک تارخانیان ( درگذشت ۱۳۹۱) ، محمود ذوالفنون ( درگذشت ۱۳۹۲) ، علی تجویدی ( در گذشت 1384) و حبیب‌الله بدیعی ( درگذشت ۱۳۷۱) از دیگر معلمان موسیقی او بودند.

لازم به ذکر است وی به مدت پنج سال ردیف‌های استاد ابوالحسن صبا را ازاستاد حبیب‌الله بدیعی فرا گرفت و از شا گردان ممتاز مکتب ایشان به شمار میرود . با پایان دوره هنرستان وارد دوره عالی موسیقی شد که به جهت اشتغال فراگیر در ارکسترهای گوناگون ادامه آن ناتمام ماند.

او از سال 1347 نوازندگی در رادیو تلویزیون ملی ایران را با همکاری در ارکسترهای گلها ( به رهبری استاد جواد معروفی در گذشت 1372) ، باربد ( به رهبری استاد فریدون ناصری در گذشت 1384 ) و نکیسا ( به رهبری استاد مصطفی کسروی در گذشت 1385 ) را آغاز کرد و این همکاری با سازمان صدا و سیما تا سال ۱۳۷۵ ادامه داشت . همکاری با ارکستر سازهای ملّی رادیو و تلویزیون به رهبری مهدی مفتاح ( درگذشت ۱۳۷۵) و امیرهمایون خرم ( درگذشت 1391) از دیگر فعالیتهای هنری ایشان محسوب می گردد. آهنگ سازی متعدد برای خوانندگان رادیو و تلویزیون همانند محمد صفار منتشری، جمال وفایی ، عهدیه ، سیما بینا ، بهرام گودرزی و رضا منفرد و ساخت پنج آهنگ برای گروه کُر با اشعار حمید سبزواری ( در گذشت 1395) و سفرهای هنری متعدد به کشورهای اروپایی و آسیایی در راستای معرفی هویت موسیقی اصیل ایرانی از جمله فعالیت های ایشان می باشد .

وی آموزشگاه موسیقی نوای محجوبی در سال ۱۳۸۲ تآسیس نمود که هم اکنون این موسسه با مدیر مسئولی فرزند ایشان حسین اعتمادی به فعالیت هنری خود ادامه میدهد.

بهترین آموزشگاه نارمک – شرق تهران

نوای محجوبی را در بیلبورد مشاهده کنید.

  • برگشت به مقالات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.