زندگی نامه فرهنگ شریف

زندگی نامه فرهنگ شریف

زندگی نامه فرهنگ شریف (۱۳۱۰ – ۱۳۹۵)

زندگی نامه فرهنگ شریف:  در سال ۱۳۱۰ در شهرستان آمل استان مازندران به دنیا آمد.

فرهنگ شریف نوازنده نامی تار از چهار سالگی تحت تاثیر آموزش موسیقی به وسیله پدرش و نیز رفت و آمد بزرگان موسیقی به منزل آنها خصوصا عبدالحسین خان شهنازی برادر حاج علی اکبرخان شهنازی، موسیقی را فرا گرفت. در سن دوازده سالگی نخستین تک نوازی خود را که به صورت زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.
فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون تاج، غلامحسین بنان، شجریان، محمودی خوانساری، ایرج و … هم نوازی داشته است و در چند فستیوال بین المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین توانسته است ساز تار را به خوبی به جهانیان بشناسد. همنوازی وی با شجریان در آواز همایون از جمله به یادماندنی‌ترین آثار آوازی این استاد و شجریان به شمار می‌رود.

زندگی نامه فرهنگ شریف

 

فرهنگ شریف چند سالی را در دانشگاه‌های مطرح آمریکا به امر آموزش موسیقی مشغول بود. او نخستین هم نوازی را با خوانندگانی چون محمودی خوانساری، شجریان، اکبر گلپایگانی داشت و نخستین تصنیف اکبر گلپایگانی از ساخته‌های اوست.
استاد فرهنگ شریف موفق به دریافت نشان درجه یک هنری معادل دکترا از دست آقای خاتمی رئیس جمهور وقت شد. فرهنگ شریف در جشنواره‌های مختلف موسیقی فجر هم به همراه سعید رودباری به اجرای دو نوازی پرداخت.
وی در نوازندگی سبکی ویژه خود را دارد که احساس خاص وی از جمله آنها است.


استاد فرهنگ شریف، نوازنده تار و استاد موسیقی ایران ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در سن ۸۵ درگذشت.
او از همان دوران کودکی به موسیقی گرایش زیادی داشت، به‌طوری که وقتی پدرش یک‌بار با تار قطعاتی را می‌زد، او به ذهن می‌سپرد و همان قطعات را می‌نواخت و همیشه دور از چشم پدر، به ساز او دستبرد می‌زد.
یک روز که پدرش در خانه نبود، سازش را برداشت و شروع به نواختن کرد. هنگامی که پدرش ناگهان به خانه وارد شد، با دیدن استعداد و ذوقی که در فرزندش وجود داشت، او را تشویق کرد و تحت تعلیم علی‌اکبر خان شهنازی قرار داد. او به‌واسطه رفت‌وآمد با عبدالحسین شهنازی – برادر علی‌اکبر خان – از محضر او نیز بهره برد و از سبک او الهام گرفت.


شریف هنگامی که محصل سال سوم در دبیرستان دارالفنون بود، برای اولین‌بار در رادیو ۱۵ دقیقه تک‌نوازی کرد. فرهنگ شریف یکی از تک‌نوازان بنام برنامه‌ی «گل‌ها» بود و تا کنون چند آهنگ ساخته که از میان آن‌ها بیشتر به «گل گریه» علاقه‌مند بود که با صدای اکبر گلپایگانی اجرا شده است.

آموزشگاه موسیقی در شرق تهرانآموزشگاه موسیقی نارمکآموزشگاه موسیقی

نوای محجوبی را در بیلبورد مشاهده کنید.

  • برگشت به مقالات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.