آشنایی با ساز ویولن

آشنایی با ساز ویولن

برای آشنایی با ساز ویولن باید تاریخچه این ساز را بررسی کنیم. تاریخچه ویولن به قدمتی بیش از ۵۰۰ سال باز می‌گردد و در اواخر قرون وسطی در ایتالیا در سازسازی و توسعه آن تلاش شد. آنتونیو استرادیواریوس، سازساز ایتالیایی، به عنوان یکی از سازندگان بزرگ و معروف ویولن شناخته می‌شود. ویولن‌های ساخته شده توسط استرادیواریوس و سایر سازسازان ایتالیایی بسیار مشهور و با ارزش هستند و قدرت و زیبایی صدای آن‌ها تحسین برانگیز است.

آموزش ویولن

آموزش ویولن در شرق تهران را در آموزشگاه موسیقی نوای محجوبی با اساتید مجرب فرا بگیرید.  ساز ویولن یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سازهای موسیقی است که در انواع موسیقی کلاسیک و مردمی به کار می‌رود. ویولن یک ساز زهی و ستاره‌ای است که توسط صدای بسیار زیبا و قوی‌اش معروف است.

آموزش ویولن در تهران آموزش پیانو

اجزای ویولن

آشنایی با ساز ویولن : این ساز از ۵۸ قطعه مختلف ساخته می‌شود. وزن آن در حدود ۴۰۰ گرم می‌باشد.

آرشه: آرشه شامل یک چوب است که به دو سر آن موی دُم اسب متصل شده‌است. موها در نوک آرشه با قطعه‌ای از جنس عاج یا استیل به چوب آرشه می‌چسبند. در ته آرشه قطعه‌ای به نام موگیر، که از چوب و صدف ساخته شده، کشیدگی موهای آرشه را تنظیم می‌کند. موگیر با پیچ به چوب آرشه متصل می‌شود.

جعبه طنینی (جعبه رِزونانس): این جعبه‌ای از سه بخش صفحه روئی، صفحه زیرین و زوارهای دور تشکیل شده‌است. در ویولن گریف از جنس آبنوس است و خرک از جنس چوب افرا و سیم گیر از سه نوع چوب مختلف می‌باشد.

دسته یا گردن: دنباله چوب آبنوس تکیه سیم هاست که محل انگشت گذاری نوازنده در قسمت بالای آن قرار دارد. نوازندگان ویولن قادر می‌باشند در تمام طول چوب آبنوس انگشت گذاری کند.

انتهای دسته به جعبه کوچکی (جعبه کوک) ختم می‌شود که سیم‌ها در درون آن به دور گوشی‌های کوک پیچیده می‌شوند و با پیچاندن گوشی‌ها می‌توان کوک ساز را عوض کرد.

خرک: رابطی بین سیم‌ها و جعبه طنینی است. خرک نقش تقسیم راه سیم‌ها، نگه داشتن سیم‌ها با ارتفاع خاص برای عبور بر روی جعبه طنینی و انتقال ارتعاشات سیم‌ها به جعبه طنینی را دارد.

در داخل جعبه طنینی استوانه چوبی کوچکی قرار دارد (تقریباً در زیر محلی که خرک قرار دارد)، که نقش آن انتقال ارتعاشات به صفحه زیرین ساز و مانعی در جهت عدم شکسته شدن صفحه روئی ساز از فشار سیم‌ها و خرک است.

آموزش ویولن در تهران

گریف:

در طول دسته ویلن چسبیده‌است و تا میانهٔ جعبهٔ ساز ادامه دارد و از چوب آبنوس ساخته شده. گریف بخشی است که نوازنده با انگشت خود سیم را به آن می‌چسباند و به این ترتیب طول سیم را کوتاه می‌کند و نت‌های مختلف را می‌نوازد.

سیم گیر: در فاصله اندکی از خرک تا آخر تنه ویولن کشیده شده‌است و از آبنوس ساخته شده. با زهی از جنس روده یا پلاستیک یا سیم به دکمه‌ای که در قسمت پایین جدار تعبیه شده بند می‌شود.

سیم‌ها: سیم‌ها از جعبه کوچک سر ساز آغاز شده در طول چوب آبنوس تکیه‌گاه سیم‌ها ادامه یافته، از روی خرک عبور کرده و در سیم‌گیر مهار می‌شوند.

سیم‌های ویولن قبلاً از روده گوسفند (زه) ساخته می‌شد. امروزه در سیم‌های بم‌تر، روی روده سیم فلزی نازکی می‌پیچند و در سیم‌های زیرتر از مفتول فلزی تنها استفاده می‌شود.

آموزش ویولن در نارمک | تدریس ویولن در نارمک | کلاس ویولن در نارمک

آموزش ویولن در نارمک و تدریس ویولن در نارمک و در آموزشگاه موسیقی نوای محجوبی انجام می شود.

کلاس ویولن در نارمک بصورت هفتگی برگزار می شود که هنرجویان می توانند روز کلاس ویولن را خودشان انتخاب کنند و نزد بهترین اساتید ویولن آموزش ببینند.

یادگیری ویولن در تهران

آشنایی با ساز ویولن : یادگیری ویولن نیاز به صرف زمان و تمرین مکرر دارد. معمولا کسانی که روزانه بیش‌تر از ۲ ساعت تمرین دارند می‌توانند در کمترین زمان نواختن ویولن را یاد بگیرند. البته استاد نیز نقش مهمی در یادگیری این ساز دارد. اما مهم‌ترین موضوع در تدریس ویولن در تهران همان تمرین هنرجو است. ممکن است در روزهای اول ارتباط گرفتن با ویولن کمی سخت باشد. چرا که ساختار پیچیده‌تری نسبت به دیگر سازها دارد. اما رفته رفته می‌توانید بر آن مسلط شوید و به یک نوازنده حرفه‌ای ویولن تبدیل شوید.

میزان تمرین ساز ویولن بر اساس نظر استاد مشخص می‌شود. اما معمولا در ترم‌های پایین روزانه یک تا دو ساعت کافی به نظر می‌رسد. بعد از آشنایی کلی با آموزش ویولن می‌توانید روزانه ساعت‌ها تمرین کنید. اما باید در نظر داشته باشید که هفته‌ای یکی دو بار زیر نظر استاد تمرین داشته باشید. تا مشکلات شما مشخص شود. به عبارت دیگر صرفا تمرین کردن نمی‌تواند شما را به هدف‌تان برساند. و بهتر است همیشه زیر نظر یک استاد فعالیت داشته باشید. تا بهترین رشد را داشته باشید. معمولا کسانی که در کلاس‌های آنلاین ویولن شرکت می‌کنند. ترس بیش‌تری از آموزش این ساز دارند. به همین دلیل ممکن است هنرجویان کلاس‌های آنلاین نیاز به تمرین بیش‌تری داشته باشند.

آموزشگاه موسیقی نوای محجوبی در نارمک انواع کلاس های موسیقی اعم از آموزش گیتار در نارمک، آموزش سه تار در نامک، آموزش سنتور در نارمک، آموزش پیانو در نارمک، آموزش ویولن در نامک و … را توسط بهترین اساتید موسیقی کشور برگزار می کند.

مطالعه بیشتر: ساز پیانو

آموزش ویولن در تهران

آموزش اصولی ویولن

استادی که بتواند ویولن را درست و پایه ای آموزش دهد قطعا هم رزومه قوی تری خواهد داشت و هم در امر آموزش ویولن حرفه ای تر خواهد بود.

این امر از آن جایی بیشتر نمود پیدا می کند که بسیار شاهد آن هستیم که برخی علاقمندان با اشتیاق یادگیری ویولن را آغاز می‌کنند اما در ادامه بدون این که نتیجه مطلوبی بگیرند آن را رها می‌کنند.

دلیل این موضوع آن است که آموزش به شکل درستی پیش نرفته است و با آموزش های سرسری هم نمی توان سازی چون ویولن را یاد گرفت.

از اینجا ضرورت آموزش صحیح بیشتر معلوم می‌شود.

به همین دلیل هیچ گاه برای آموزش های پایه ای یک ساز به دنبال کلاس های ارازن و بی کیفیت نباشید.

آموزش ویولن بایستی به صورت آکادمیک آموزش داده شود.

در کلاس های ویولن در آموزشگاه موسیقی نوای محجوبی در تهران قبل از هر چیز ما به دنبال آموزش تخصصی این ساز هستیم.

نوای محجوبی را دنبال کنید.

تاریخچه ویولن به قدمتی بیش از ۵۰۰ سال باز می‌گردد و در اواخر قرون وسطی در ایتالیا در سازسازی و توسعه آن تلاش شد. آنتونیو استرادیواریوس، سازساز ایتالیایی، به عنوان یکی از سازندگان بزرگ و معروف ویولن شناخته می‌شود. ویولن‌های ساخته شده توسط استرادیواریوس و سایر سازسازان ایتالیایی بسیار مشهور و با ارزش هستند و قدرت و زیبایی صدای آن‌ها تحسین برانگیز است.

آشنایی با ساز ویولن: ساز ویولن از چهار تیغه‌ی رشته‌سازی شده تشکیل شده است که به صورت کروی روی سطح صفحه‌ی بالایی ساز قرار دارند. این تیغه‌ها از جنس نخ استوایی ساخته می‌شوند که به دقت و با استفاده از تکنیک‌های مختلف تنیده و به صورت پرچمی روی سطح صفحه قرار می‌گیرند. صفحه‌ی برگ‌هایی از چوب صندلی، افریقایی، یا افریقایی سیاه ساخته می‌شود و با دقت بالا تنظیم می‌شود تا صدای دلنشین و قوی ویولن به دست آید.

  • برگشت به مقالات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.